Komentáre
Sem vložte podnadpis
Továreň na beznádej, alebo, ktorý blázon by si do záhrady kúpil bazén a potom by ho nevyužíval?
KOMENTÁR - Toto je žaloba na vlastnú republiku. Pomyselná žaloba. Prečo? Za nezodpovedné investičné rozhodnutie. Za stratu nádejí. Za beznádej. Za zúfalstvo. Za beznádej a zúfalstvo napriek investícií do nádeje. Sú to dôvody na to, aby sme aspoň pomyselne zažalovali krajinu, ktorá takýto stav dopustila? Krajinu, ktorá kúpila bazén, ale nevyužíva ho? Sú. Prečo? Veď je to jasné. Čítajte ďalej tento komentár o bláznivej dotácii.

Továreň na beznádej, alebo, ktorý blázon by si do záhrady kúpil bazén a potom by ho nevyužíval?
KOMENTÁR - Toto je žaloba na vlastnú republiku. Pomyselná žaloba. Prečo? Za nezodpovedné investičné rozhodnutie. Za stratu nádejí. Za beznádej. Za zúfalstvo. Za beznádej a zúfalstvo napriek investícií do nádeje. Sú to dôvody na to, aby sme aspoň pomyselne zažalovali krajinu, ktorá takýto stav dopustila? Krajinu, ktorá kúpila bazén, ale nevyužíva ho? Sú. Prečo? Veď je to jasné. Čítajte ďalej tento komentár o bláznivej dotácii.
Vraj si človek mal vybrať niečo iné
Hovoríme o pracovnom trhu. O školstve. O uplatniteľnosti na trhu. Vezmime si jeden z argumentov tých, čo tvrdia, že si človek sám môže za svoje vzdelanie, alebo ako bol snaživý. Tu to však neplatí. Lebo tento argument je neplatný, nepravdivý. Apropo, snaha: Na Slovensku má človek často pocit, ale aj sa mu to reálne ukazuje, že čím viacej sa snaží, tým väčšiu šancu má byť neúspešným. Vráťme sa ku argumentu a povedzme si, prečo je nepravdivý. Tento argument by platil jedine v tom prípade, že školstvo by bolo absolútne bez peňazí štátu, teda bez vplyvu štátu, bez jeho dotovania, resp. bez dotovania nami všetkými. Keďže školstvo nie je bez vplyvu štátu a je štátom dotované, je povinnosťou štátu investíciu, ktorú si zvolí (teda investovať do školstva, rozumej do daného žiaka) zúročiť a využiť. Je to asi tak, ako keby ste si vy ako rodina postavili bazén, ale rozhodli by ste sa ho nevyužívať. Len by ste sa na neho občas chodili pozerať. A doma by ste sa pýšili certifikátom o tom, že vlastníte bazén. Bola by to hlúposť. Presne takú istú hlúposť robí štát ak na jednej strane dá peniaze na štúdium študenta (porovnaj: kúpa bazénu), ale na druhej strane neurobí reálny krok na to, aby ten študent mohol toto vzdelanie, túto investíciu (porovnaj nevyužitie bazénu) využívať. Ak by sa otec rodiny zachoval tak, že by si kúpil bazén, ktorý by aj nechal postaviť na záhrade, ale potom by ho nikto, ani on sám, nevyužíval, dalo by sa takéhoto otca nazvať nezodpovedným gazdom, ktorý plytvá rodinné peniaze na niečo, čo nebolo potrebné, pretože prax ukazuje, že to ani nikto nevyužíva. Tak isto aj štát, ktorý dotuje vzdelanie v odbore, v ktorom následne nezabezpečí reálne uplatnenie dotovaných absolventov, rovnako plytvá štátne peniaze. Rozumej naše, pretože štátne peniaze sú naše peniaze.
Investormi sme my všetci
Vláda investuje do množstva projektov. Investuje do nich naše peniaze. Ale za to investovanie sa minimálne očakáva, že zabezpečí aj fungovanie daných hotových investícií, stavieb. Napr. vláda postaví diaľnicu. Následne zabezpečí, aby boli namaľované čiary, osadené dopravné značky. Potom cestu otvorí a môžu sa po nej dopravovať ľudia. Bez toho, aby raz fungovala, nemalo predsa zmysel dávať do toho projektu peniaze. Iný investičný projekt, do ktorého vláda investuje, je investovanie do štúdia vysokoškoláka. Na každého vysokoškoláka v republike vláda dá z našich peňazí okolo 3-tisíc eur ročne. Za 5-ročné štúdium je to 15-tisíc eur len na jediného vysokoškoláka. Ak ide študent ďalej, teda na doktorát, dotuje ešte aj interného študenta sumou okolo 500 eur mesačne, plus spomenuté dotácie univerzite. Preto sa očakáva, že buď: vláda vie, že tento človek sa vďaka tejto investícii uplatní na trhu práce a vďaka tomu bude pracovať a svojimi daňami postupne vráti štátu (vláde, krajine, ľuďom) investíciu, ktorú do neho štát (vláda, krajina) dal. Alebo: ak vláda na základe reálnych čísel vie, že prispieva na odbor, v ktorom sa neuplatní, tak vedome študenta klame. A občana, ktorý na to prispieva, okráda. Alebo, ešte má jednu možnosť, aby si ochránila povesť. V zmysle svojej vyjednávacej, resp. manažérskej pozície - lebo vláda je exekutívny, teda výkonný, manažérsky, orgán - môže ešte urobiť vyjednávania so zamestnávateľmi, daňové úľavy, alebo vytvárať rôzne projekty na to, aby sa investícia do vzdelania zúročila, aby priniesla efekt, aby sa splatila. Vezmime si ako príklad predmet žurnalistika. Ak ročne na Slovensku vyjde zo škôl napr. 100 nových absolventov žurnalistiky alebo masmediálnej komunikácie, a vláda vie, že nové médiá nevznikajú a z týchto 100 absolventov sa v odbore uplatní možno 10, tak uvedomujúc si svoju chybu, že takéto štúdium umožnila a dotovala ho, má prijať zodpovednosť a dohodnúť sa napríklad s verejnoprávnymi médiami (sú to médiá prakticky v ich rukách, hovoríme o RTVS či TASR), aby povinne prijali týchto žurnalistov. Dotáciu na každé pracovné miesto, aj tie, čo v týchto inštitúciách už fungujú, dáva aj tak štát (rozumej vláda, rozumej my všetci). Ak vláda poskytla dotáciu na štúdium, tak ak nechce, aby to boli vyhodené peniaze, musí poskytnúť aj dotáciu na vznik nových pracovných miest v médiách, ktoré sú pod jej finančnou, obsahovou, aj faktickou kontrolou. Ak tak neurobí, tak nič neušetrí. Ďalšie dotácie totiž musí dávať na podporu v nezamestnanosti, resp. na dávky v hmotnej núdzi. Takže dotovaním štúdia nielen podporuje beznádej a ešte tú beznádej dotuje aj dotovaním na úrade práce.
Kto spôsobil chybu?
Za chyby sa platí. Určite. Ale je otázne, prečo za chybu vlády, keďže podporovala štúdium odborov, z ktorých absolventi sa všetci neuplatnia, má zaplatiť študent. Určite za ňu zaplatí beznádejou, ktorú dostal. Za túto chybu už teraz zaplatí aj štát. Pretože namiesto peňazí, ktoré by od hotového vyštudovaného absolventa mohol dostávať na daniach, namiesto toho o ne príde (strata) a navyše musí platiť sociálne, zdravotné odvody a dávky v hmotnej núdzi (ďalšia strata). Preto namiesto trojnásobnej straty (dotovanie štúdia, platba odvodov a mínus dane) nech má len dvojnásobnú. Matematicky, logicky, ale aj morálne to sedí. A sedí to aj z dôvodu toho, že štát nesmie dopustiť hanbu, omyl. Nesmie dopustiť, že sa mýlil vo svojej investícii. V zmysle toho, že rozumný hospodár, keď aj urobí chybu, snaží sa minimalizovať jej následky. Že platil za štúdium človeka v odbore, v ktorom nemá perspektívu? Keď už tak spravil, keď to dopustil, nech sa snaží svoju investíciu zúročiť, nie poslať vyškoleného človeka na úrad beznádeje (rozumej úrad práce).
Nezničiť už vykonanú investíciu
Štát má v rukách mechanizmy, aby prácu podporil. Lebo práca je výhodná aj pre štát (nemusí platiť odvody a dávky, naopak, chodia mu dane z príjmov a príjem za odvody). A je tu v neposlednom rade aj ďalší dôvod: každý má právo pracovať v oblasti, ktorú vyštudoval. Lebo sme sa mu na to štúdium zložili všetci, nie len na základe jeho rozhodnutia. Ale odklepnutím vlády, ktorá ho dotovala. Z peňazí, ktoré sme na to dali my všetci. Nemôže nám byť jedno, že sme si zaplatili za beznádej pre daného človeka. Má na to právo aj pre to, lebo daný študent na vysokej škole makal, lebo bez snahy a driny sa škola dokončiť nedá. Správne hospodáriaci človek chce, aby investícia, ktorú zainvestoval, bola využívaná. Je to ako s tým prvým príkladom: keď sa už rodina rozhodla, že si kúpi bazén, tak nech ho aj využíva. Navyše, keď sme jej ten bazén zaplatili my všetci. Východisko z tejto situácie? Keďže štát investoval v mnohých oblastiach do štúdia neuplatniteľných ľudí, vyžadujme, aby urobil projekty, v ktorých sa môžu títo ľudia zamestnať. Lebo je to výhodné pre štát, pre daných ľudí, ako aj pre nás všetkých. Štát je tu aj na to - aby za svoje investičné rozhodnutia niesol zodpovednosť. Ale nie slovnú, ale reálnu. Nestačí zvolať tlačovku a povedať: sorry, mýlili sme sa. To je ako keby postavil diaľnicu a následne by sme sa na nej nemohli voziť. Lebo by zistili, že cesta nemá nakreslené čiary. Tak predsa nech dajú nakresliť čiary. Načo by bola taká investícia, keby sa nevyužívala? A tak isto načo bola investícia napr. do nás žurnalistov, keď štát, ktorý to zainvestoval, tak ľahkovážne chce prísť o ľudí, ktorých štúdium zaplatil, podporil a touto podporou a platbou aj morálne schválil? Predstavte si to na inom príklade. Vaša rodina by si objednala gitarový kurz pre vaše dieťa. Ono by kurzom po dvoch rokoch prešlo, naučilo sa hrať na gitare, ktorú malo len požičanú. Vari by ste mu po dvojročnom kurze nezabezpečili aj tú gitaru, aby mohol hrávať a prípadne hrou na nej zarábať a splatiť tú investíciu? Takto je to aj so štátom a jeho investíciou do štúdia, napr. žurnalistov. Keď si pozriete napríklad kvalitu RTVS, nepoviete si, že čo tak vytvoriť viacej domácej produkcie? Dať priestor práve absolventom, ktorých sme si vyškolili? Keď už musíme platiť koncesionárske poplatky, tak nemôžeme žiadať, aby v RTVS zamestnali desiatky nových vyškolených žurnalistov, na ktorých štúdium sme všetci platili? Všetko to má svoju logiku, len ľudia musia prestať myslieť na tú otrepanú, modernú, ale nesprávnu logiku: že si za to môže študent. Vari študent po maturite dokáže dôkladne zanalyzovať situáciu na trhu? Nerozhoduje sa aj na základe emócií, talentov, pocitov, snov rodiny? A keď veľký brat (rozumej štát) jeho štúdium povolí, lebo predmet otvorí (rozumej zafinancuje), maturant je povzbudený aj týmto rozhodnutím štátu. Svoje rozhodnutie si logicky v hlave verifikuje tým, že toto štúdium je možné, isto úspešné, lebo, veď sa otvára a je štátom dotované. Ak je cesta otvorená, predpokladáme, že je sprístupnená. Nepredpokladáme, že nebude dokončená. Načo by inak bola otvorená, ak nie je dokončená? Ak štát na základe výsledkov trhu (ktoré jeho štátne inštitúcie ako Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, Sociálna poisťovňa či Ministerstvo školstva vlastnia) nevie povedať, že v tomto predmete sa študenti neuplatnia, a preto ich nezafinancujeme, nemá prečo byť za vinníka braný ten dvadsaťročný študent.
Byť hrdým investorom
Ak použijeme príklad gitary, tak poučka, použiteľná na každý odbor, bude znieť takto: Hra na gitare je umenie, ktoré študent získal dotovaným štúdiom hry na gitare. Gitara je práca. Dotované štúdium rodičom môže vrátiť hrou na gitare. Ale potrebuje gitaru, teda prácu. Nezainvestujem do práce, keď som už investoval do vzdelania, aby sa tak mohla vrátiť investícia do vzdelania ako aj gitary? Alebo tomu mladému poviem, že za svoj kurz gitary má teraz získavať peniaze oberaním jabĺk v Taliansku? Keby som zvolil takýto scenár, nebol by som ako rodič hlupák? Veď je predsa hrdosťou, keď má dieťa talent a ja mu ten talent zafinancujem. A teším sa z toho, že sa týmto talentom, do ktorého som už aj zainvestoval, môže aj živiť. A takýmto zodpovedným rodičom má byť aj štát. Za svoje investičné rozhodnutia musí niesť zodpovednosť. Lebo momentálne to robí tak, že zainvestuje vzdelanie v odbore, v ktorom nie je potrebné také množstvo ľudí, navyše v odbore, kde sa uplatňujú aj ľudia, ktorí ho nevyštudovali, takže berú miesto tým vyštudovaným. A po tom, ako tento odbor zainvestuje, študent vyštuduje za jeho (naše) peniaze, sa štát tvári, že on s tým nič nemá a bude dávať ďalšiu nezmyselnú dotáciu na nezamestnanie tohto vyškoleného človeka - umiestni ho radšej na úrad práce. Takýto nezodpovedný model je továrňou na beznádej. PhDr. Michal Albert, PhD.
Hra na gitare je umenie, ktoré študent získal dotovaným štúdiom hry na gitare. Gitara je práca. Dotované štúdium rodičom môže vrátiť hrou na gitare. Ale potrebuje gitaru, teda prácu. Nezainvestujem do práce, keď som už investoval do vzdelania, aby sa tak mohla vrátiť investícia do vzdelania ako aj gitary?
Dobrý deň. Tu je firma XY. Hlásili ste sa u nás za upratovača? Prosím, príďte v sobotu o 9:00 na výberové konanie
Aj takéto neuveriteľné veci sa stávajú. Je to komentár skrývajúci reálny príbeh. Komentár o smutnej demotivácii na Slovensku. Komentár o tom, ako je desaťročné štúdium na vysokej škole úplne zbytočné. Smutný príbeh o stave v 21. storočí, keď sa ľudia hanbia za to, že sú vzdelaní a radšej to zatajujú. Ako keby sedeli v Ilave či Leopoldove. Čítajte tento smutný komentár ďalej.
Už z akéhosi polo-zúfalstva a absolútnej recesie, som si raz podal žiadosť na pozíciu upratovač/upratovačka. Už si presne nepamätám, či bola špecifikácia len na ženu, alebo aj na muža. Ale povedzme, že chceli obe pohlavia. Povedal som si, že keď som na strednej škole v pekárni dokázal päť rokov drieť pri chlebe, rožkoch, vianočkách a potom za sebou zametať a zmývať, čo sa v potravinárskom priemysle musí po každom dni, tak nebudem mať problém ísť robiť upratovača. Priznám sa, že som mal predsudok a predpokladal som diskrimináciu na základe pohlavia. Nestalo sa tak, zavolali ma, za čo ich chválim. Nediskriminovali ma ani na základe dvoch uvedených doktorátov. Opäť, chválim. Aj keď by to mala byť samozrejmosť, teda nediskriminovať na základe vyššieho vzdelania, musím pochváliť, lebo dnes to samozrejmosťou vôbec nie je. Naopak, človek si musí tituly tajiť. Tajiť, ako keby dakedy sedel v Leopoldove. Ale čo ma dostalo do úplných rozpakov, pozvali ma na výberové konanie. Áno, dobre čítate. Konkurz na upratovačku. Ani som sa nepýtal, ako bude toto "výberko" prebiehať. Či najprv vstupný test s otázkami typu:
Aké upratovanie poznáme? Správne odpovede: 1. povrchové: a) s metlou (zametanie), b) s navinutím handry na metlu (zmývanie), 2. celkové a) upratanie políc, b) stolov. 3. sezónne: a) umytie okien, ... a tak ďalej. (Prečo píšem o teste? Veru, zažil som konkurz v novinách, kde bol test s otázkami, ako napr. čo to je perex.)
Ale poďme ďalej k upratovačke. Nepýtal som sa ani to, či následne bude pokračovať vstupný pohovor, kde sa budú pýtať na otázky typu, ako často ste už upratovali, či to radi robíte, aké typy čistiacich prostriedkov poznáte, aký plat očakávate (aj keď asi nikto nebude očakávať viac ako minimálku). Nasledovať bude zrejme aj praktická skúška na čas a kvalitu. Odborná komisia najprv zasadne, dohodne sa na postupe zašpinenia priestoru, pohádže po zemi papieriky, porozsýpa piesok a omrvinky z rožkov, čo zostali z raňajok, následne vystrieka kečup a možno aj horčicu. A upratujte. Meria sa čas, hodnotí sa kvalita. A ani toto možno nebude stačiť. Všetko možno bude musieť ísť aj cez nejakú tú známosť. Ach jaj, je toto vôbec možné? Aký sen to žijeme? Sen 21. storočia, keď vzdelaní ľudia majú mať adekvátnu prácu? Alebo sen, kde ľudia s najvyšším titulom, ktorý univerzita sama môže udeliť (lebo docenta a profesora vymenúva prezident), musia chodiť s prosíkom, aby mohli robiť aspoň upratovačku za minimálku? A ešte predtým absolvovať tvrdý konkurz? Lebo ešte aj na tieto pozície sa prihlási zo 500 ľudí...
Tiež by ma zaujímalo, prečo práve v sobotu ráno. Nie pre to, aby mnohých odradil čas? Predstavte si už ten paradox. Že v sobotu ráno skoro vstávate, aby ste sa dostali do 100 km vzdialeného mesta na konkurz na 9:00. Na konkurz na upratovačku.
Ak si naša spoločnosť nezačne reálne vážiť vzdelanie, stane (a vlastne už sa to aj stalo) z neho len trhací kalendár. Vhodné však nie sú ani poznámky typu, že keď je univerzita v každom meste. Áno, kvalitu to znižuje, ale nie je správne všetko hádzať do jedného vreca. Treba si zistiť fakty, ako ktorá fakulta robí, ako tvrdo sa na nej študuje, čo všetko je nevyhnutné na získanie vzdelania, čo sa vyžaduje. (Skúste napríklad prejsť skúškou Dejiny svetovej žurnalistiky. Ja som ho urobil až na posledný možný pokus po trojmesačnom bifľovaní.) Ale predovšetkým treba, aby štát, ktorý nevie garantovať, že ľudia, ktorí získajú tvrdou prácou vysoké vzdelanie, budú mať adekvátnu prácu, nech teda zmrazí vysokoškolské štúdium a investuje peniaze nás všetkých do niečoho iného. Nie do vychovávania ľudí na humanitných odboroch za okolo 3-tisíc eur ročne na jedného študenta, ale nech radšej zainvestuje do iného typu, aj nižšieho vzdelania, ale aby štát garantoval reálne uplatnenie. Že to tak niekedy bolo? Alebo, že sa to už teraz opäť zavádza? Z rečí sa chlieb neupečie. Sú potrebné reálne skutky. Aby ľudia s tretím stupňom vysokoškolského vzdelania nemuseli absolvovať takéto nezmyselné ponižujúce konkurzy. Na upratovačku. Ale vôbec nechcem zhadzovať úlohu upratovača/upratovačky. Naopak, sám upratujem ulice a čistím to, o čo by sa mal starať vlastník pozemku. Hovorím len to, že táto práca upratovača by mala byť samosprávami a štátom priamo vytvorená a dotovaná, aby na túto pozíciu nemuseli byť rady. Aby sa týmito pozíciami pomohlo tým najbiednejším. Aby sme mali čistejšie ulice. A vytvoriť aj systém, aby ľudia s 3. stupňom vysokoškolského vzdelania nemuseli žiť v takomto demotivujúcom zúfalstve. Neštudovali sme v náročnom štúdiu pre to, aby sme potom mali za to pykať. Veď je to nonsens. Vyzývam štátne orgány, ale aj samosprávy, aby urobili také opatrenia, ktoré by tento smutný stav zmenili. Ak v tomto systéme neexistuje dosť práce pre všetkých, treba ju vyrobiť. Vyrobiť novú prácu, nový typ práce. Napríklad v oblasti ekológie či kultúry. Nie umelo. Reálne. Koľko nelegálnych skládok na Slovensku máme? Stovky. Tisíce ton odpadu. Nezamestnaní môžu upratovať, ľudia s vyšším vzdelaním ich môžu manažovať, robiť všetko organizačné okolo tejto činnosti. Zabezpečovať odvoz, triedenie, celé to organizovať, lokalizovať nové skládky, hľadať spôsoby na zefektívnenie činnosti, hľadať šetrenie nákladov na energie a podobne. Práce je dosť, len sa štát a samosprávy, ak im naozaj ide o ľudí, musia reálne pohnúť. Nie len vyjsť do ulíc vtedy, keď sa blížia voľby. A manažovať tie už spomenuté horčice a omrvinky, teraz nemyslím tie z konkurzu, ale tie kampaňové - ohlupujúce. Pre voličov, ktorí, ako politici dúfajú, zabudli. Ale zabudnúť na život v beznádeji a zúfalstve, totálnej demotivácii, to sa nedá. Keď za 10 rokov vysokoškolskej driny dostanete realitu, že si musíte zatajovať tituly, je to neuveriteľné. Aj my všetci musíme vytvárať tlak. Aby existoval zdravý rozum, motivácia, poriadok, spravodlivosť. Aby sa na pozíciu upratovač/upratovačka nerobili konkurzy, ale nábory. Kde dostane túto prácu každý, kto si ju bude vážiť a pomôže svojmu okoliu. A tým aj sebe. V slušnej spoločnosti si musíme vážiť všetkých. Vzdelaných, aj nevzdelaných. Ale určite by nevzdelaný nemal byť motivovaný viacej, ako ten vzdelaný. Ako potom donútime naše deti, aby sa vôbec učili? Keď vidia, že ľudia, čo na vzdelanie kašľali, sa niektorí majú lepšie ako tí, čo dreli na svojom vzdelávaní.
Ešte malá poznámka na okraj: Na konkurze v jedných nemenovaných novinách mi mimochodom dali vstupný test s otázkami ako napríklad čo je perex, čo je medzititulok, či poznám nejaké tlačové agentúry okrem domácich... Viete, ako sa človek pri tom cíti? Ako lekár s diplomom, ktorý prišiel na konkurz, na ktorom mu dajú vstupný test s otázkami typu: čo je skalpel, čo je to cukrovka. Pýtať sa základné veci človeka s doktorátom v danej oblasti je výsmech tých, čo sa niečo také pýtajú. Ale aj výsmech krajiny, ktorá nechápe, že doktorát a titul s doktorátom, navyše preukázateľná prax, znamenajú, že ak by človek takéto otázky nevedel, môže roztrhať nie iba diplom, to je už možno až na vrátenie občianskeho preukazu. Čo sa to deje aj s HR-manažérmi, že niektorí toto dopustia? Zažil som aj úplne iný a podľa mňa správny prístup. HR-manažérka videla, že mám absolvovaný kurz poľského jazyka na určitej úrovni a ani jej nenapadlo dať mi preložiť nejakú vetu, alebo, že jej mám začať po poľsky rozprávať o sebe. Aj v tých novinách by si mali uvedomiť, že keď sa pýtajú vzdelaného človeka na úplne základné veci, tak niečo nie je v poriadku. S celou spoločnosťou. PhDr. Michal Albert, PhD.
KOMENTÁR
493 a 444500
Toto je počet hracích zariadení v Banskej Bystrici. Človek by si mohol povedať, že existujú oveľa väčšie problémy, ako hazard. Alebo, podobne ako Mestský úrad v Banskej Bystrici, konštatovať, že nedošlo k žiadnemu porušeniu zákonov, alebo verejného poriadku. A tak, ako keby všetko bolo v poriadku. Ale nie je. Preto stojím za tými, ktorí sa snažia hracie automaty obmedziť či zakázať.
Počas ostatného rokovania banskobystrického Mestského Zastupiteľstva odznela aj informácia o hazardných hrách na území mesta. A tak sme sa dozvedeli, že na území mesta pod Urpínom je 493 rôznych hracích zariadení. A mesto, ktoré sa hrdí titulom Európske hlavné mesto športu 2017, za tieto zariadenia v roku 2015 zinkasovalo 444 500 eur.
Mesto môže zakázať prevádzku okolo 50 výherných automatov (teda len desatinu) pomocou Všeobecne záväzného nariadenia (VZN). Avšak v petícii si to musí želať 30 percent obyvateľov mesta. Petíciu by museli navyše oprieť o narúšanie verejného poriadku.
Napriek tomu, že mesto je prakticky bezzubé (aj keď spomenutých viac ako 444-tisíc eur ho určite poteší), je na ťahu Národná rada Slovenskej republiky, aby vyšla v ústrety desiatkam aktivistov, ktorí sa snažia zabrániť hazardu, resp. jeho vplyvom na rodiny. Práve z NR SR musí vzísť legislatívna úprava, aby si mestá, ktoré s hazardom na svojom území nesúhlasia, mohli hazardné hry úplne zastaviť. Aby mohli ochrániť svojich obyvateľov od tejto pliagy, ktorá zničila už množstvo rodín. Aj keď... 444 500. Bude táto cifra - a to je len z jedného jediného mesta - dostatočne "malá" na to, aby to poslancov NR SR prinútila urobiť? Prinútila zahlasovať za to, čo je správne, bez ohľadu na to, že tragédia prináša príjmy aj samosprávam. PhDr. Michal Albert, PhD.